Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n jäsenyrityksiltä kerätyn datan[1] mukaan kosmetiikan sekä ammattipuhtaustuotteiden markkinat kasvoivat ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Ammattipuhtausala on palaamassa koronaa edeltävälle tasolle. Kosmetiikan myynnin kehitystä vauhdittaa erityisesti meikkien kysynnän voimistuminen.
Ammattipuhtausalan valmisteiden myynti nousi 6 % tammi-kesäkuussa 2022. Erityisesti tekstiilien pesu- sekä astioiden ja instrumenttien pesuaineiden myynti kasvoi voimakkaasti, koska koronapandemian aikana näiden valmisteiden kysyntä hiipui erilaisien rajoitustoimien vuoksi. Myös pintojen desinfiointiaineiden kysyntä jatkoi kasvuaan. Sen sijaan käsille tarkoitettujen desinfiointiaineiden myynti laski odotetusti alkuvuonna. Erilaisten desinfiointiaineiden kysynnän odotetaan kuitenkin säilyvän jatkossakin koronapandemiaa edeltävää tasoa korkeammalla, koska hygieniatasosta ei haluta tinkiä.
Kosmetiikan ja henkilökohtaisen hygienian valmisteiden myynti kasvoi kokonaisuudessaan 4 % ja se on nyt jo pandemiaa edeltävää tasoa korkeammalla. Erityisesti meikkien myynti piristyi tammi-kesäkuussa edelliseen vastaavaan kauteen verrattuna. Esimerkiksi huulipunien myynti nousi lähes 40 % ja silmämeikkien yli 20 % – kysyntää on kaiken hintaisilla tuotteilla. Meikkien lisäksi mm. parfyymit tekevät kauppansa samoin kuin luksus- ja apteekkikosmetiikan ihonhoitotuotteet.
”Kosmetiikka- ja hygienia-alan yrityksille sekä asiakkaillemme kysynnän elpyminen on merkittävä asia. Näin voimme jatkossakin kehittää toimialaa innovatiivisesti ja vastuullisesti”, kommentoi Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n hallituksen puheenjohtaja Sari Rosin.
Tulevaisuuden odotukset ovat yleisen taloustilanteen ja monien tulevien sääntelymuutosten vuoksi epävarmat. Taloudellisen tilanteen lisäksi monet merkittävät sääntelymuutokset vaikuttavat molempiin toimialoihin ja tuoteportfolioihin. Toisaalta alan tuotteet ovat kiinteä osa sekä arkea että yhteiskunnan toimivuutta, ja tarvetta näille riittää myös haastavina aikoina. Esimerkiksi kosmetiikka on yksi tapa hemmotella itseä, ja tuotteiden kysyntä on yleensä pitänyt pintansa myös epävarmoina aikoina.
Lisätietoja:
Eeva-Mari Karine
etunimi.sukunimi (at) kosmetiikkajahygienia.fi
[1] Luvut käsittävät Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n jäsenyritysten myynnin asiakkaille kaudella 1–6 kk 2022. Arvoperuste on nettolaskutushinta asiakkaalle (MSP). Ammattipuhtaussektorin kokonaismyynti oli 35,5 milj. € ja kosmetiikan ja henkilökohtaisten hygienian tuotteiden 153 milj. €.