Siirry suoraan sisältöön
Etusivu » Ajankohtaista » Käytämme päivittäin keskimäärin seitsemää eri kosmetiikkatuotetta

Käytämme päivittäin keskimäärin seitsemää eri kosmetiikkatuotetta

Etusivu » Ajankohtaista » Käytämme päivittäin keskimäärin seitsemää eri kosmetiikkatuotetta

Cosmetics Europe selvitti alkuvuonna 2022 eurooppalaisten kuluttajien näkemyksiä kosmetiikasta[1]. Kosmetiikkatuotteet ovat oleellinen osa arkeamme ja käytämme keskimäärin seitsemää tuotetta joka päivä. Tuotteilla on vaikutus niin hyvinvointiimme, itsetuntoomme, elämänlaatuumme kuin sosiaaliseen vuorovaikutukseemme.

Kuluttajat arvostavat kosmetiikkaa ja henkilökohtaisen hygienian valmisteita, koska niillä on monia positiivisia vaikutuksia. Käytämme tuotteita tunteaksemme olomme hyväksi. Lisäksi luotamme tuotteiden mm. varmistavan riittävän henkilökohtaisen hygieniamme. Kosmetiikalla on monia merkityksiä eurooppalaisille. Tulosten mukaan

  • eurooppalainen käyttää päivittäin yli 7 ja viikoittain lähes 13 eri kosmetiikkatuotetta.
  • 72 % pitää kosmetiikkaa ja henkilökohtaisen hygienian valmisteita tärkeinä tai erittäin tärkeinä jokapäiväisessä elämässä.
  • 71 % kuluttajista pitää henkilökohtaisen hygienian tuotteita ja kosmetiikkaa tärkeinä tai erittäin tärkeinä elämänlaatunsa parantamisessa.
  • 70 % kertoo henkilökohtaisen hygienian tuotteiden ja kosmetiikan olevan tärkeitä tai erittäin tärkeitä heidän itsetuntonsa kannalta.
  • 62 % kuluttajista uskoo, että kosmetiikka ja henkilökohtaisen hygienian tuotteet ovat tärkeitä tai erittäin tärkeitä siinä, miten muut näkevät heidät. Sama määrä ihmistä sanoo kosmetiikan vaikuttavan myös heidän omaan tapaansa olla vuorovaikutuksessa muiden kanssa.
Lue lisää mielenkiintoisia tuloksia täältä.

Kosmetiikkaa ovat tuoksut, meikit, ihonhoito- ja hiustenhoitovalmisteet sekä henkilökohtaisen hygienian tuotteet. Kirjo on laaja, esimerkkejä kosmetiikkatuotteista ovat parfyymit, huulipunat, aurinkosuojat, vartalovoiteet, sampoot, hiuskiinteet, dödöt, ihokarvanpoistotuotteet sekä saippuat.


[1] Cosmetics Europe teetti Iflopilla maaliskuussa 2022 selvityksen ”European Consumer Perception Study 2022”. Yli 6000 kuluttajaa kymmenestä Euroopan maasta (Bulgaria, Tanska, Ranska, Saksa, Italia, Alankomaat, Puola, Espanja, Ruotsi ja Iso-Britannia) haastateltiin verkkokyselyllä.

Kunkin maan otos edustaa maan ikä- ja sukupuolijakaumaa.