Euroopan pesu- ja puhdistusainejärjestö A.I.S.E. teetti selvityksen eurooppalaisten siivous- ja puhtaanapitotottumuksista sekä heidän puhtaus- ja hygieniakäsityksistään. Yleiseurooppalaiseen tutkimukseen osallistui 4600 kuluttajaa 23 Euroopan maasta.
A.I.S.E.:n kuluttajatutkimus on tehty joka kolmas vuosi vuodesta 2008 lähtien. Tutkimuksessa on selvitetty kuluttajien siivoustottumuksien lisäksi kuluttajien käsityksiä mm. tuotteiden turvallisesta säilytyksestä, kiinnostuksesta digitaalisiin ratkaisuihin ja kestävään kehitykseen. Tulokset mahdollistavat trendien ja kuluttajakäyttäytymisen muutosten seurannan.
Nyt julkaistava tutkimus toteutettiin vuonna 2024. Sen tekemistä on tukenut Euroopan kodinkonevalmistajien järjestö APPLiA (the European Home Appliance Manufacturers Association). Tulokset osoittavat, että pesu- ja puhdistusaineet koetaan yhtä hyödyllisemmiksi ihmisten terveyden ja turvallisuuden sekä kestävän kehityksen edistämisessä.
Eurooppalaisille kotien hyvän hygienian ja puhtauden merkitys on korostunut koronapandemiasta lähtien. Riittäviä hygieniakäytäntöjä pidetään erittäin tärkeinä tartuntatautien leviämisen ehkäisemisessä, ja käsienpesusta on tullut monelle vakiintunut rutiini. Tästä huolimatta kuluttajat tarvitsevat lisää selkeyttä siihen, mitä hygienia, puhdistus ja desinfiointi todella tarkoittavat ja millaiset käytännöt ovat tarkoituksenmukaisia erilaisissa tilanteissa.
Tutkimus vahvistaa, että kaikkien pesu- ja puhdistusaineiden turvalliseen säilyttämiseen on kiinnitetty enemmän huomiota vuodesta 2020 lähtien. Kaikkialla Euroopassa pyykinpesu- ja viemärinpuhdistusaineita säilytetään edelleen pääsääntöisesti turvallisissa paikoissa lasten ulottumattomissa.
Tutkimuksen mukaan kuluttajatottumuksia voisi kuitenkin parantaa edelleen. Esimerkiksi kestävää käyttöä voisi lisätä pyykin- ja astioidenpesussa käyttämällä matalampia pesulämpötiloja. Kuluttajat ovat nostaneet pesulämpötiloja viimeisen kymmenen vuoden aikana. Tuotteiden turvallista käyttöä voitaisiin puolestaan edistää tutustumalla tuotteiden pakkausmerkintöihin ennen tuotteiden käyttöä ja noudattamalla annettuja ohjeita.
”Tuotteiden turvallisuus ja turvallinen käyttö sekä kestävät siivous- ja pesutottumukset ovat tärkeitä kodinhoidossa. Tutkimustulokset auttavat teollisuuttamme ymmärtämään paremmin kuluttajien tarpeiden ja mieltymysten kehittymistä eri puolilla Eurooppaa. Vaikka myönteistä kehitystä on havaittavissa, meidän on edelleen saatava käyttäjät ymmärtämään, miten tärkeää tuotteiden turvallinen ja kestävä käyttö sekä niiden säilyttäminen lasten ulottumattomissa on. Lisäksi on tärkeää ymmärtää, että päivittäiset hygieniakäytännöt ovat oleellisia tartuntojen leviämisen ehkäisemisessä”, kommentoi A.I.S.E.:n johtaja Alexis Van Maercke.
Tietoa tutkimuksesta
A.I.S.E. on vuodesta 2008 lähtien teettänyt joka kolmas vuosi yleiseurooppalaisen tutkimuksen kansalaisten tottumuksista ja käsityksistä markkinatutkimusyritys Human8:lla (aiemmin Insites Consulting). Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa kuluttajien käsityksiä pesu- ja puhdistusaineteollisuudesta sekä seurata kansalaisten pesu-, puhdistus- ja kestävyystottumusten kehitystä kodeissa.
Tutkimus toteutettiin 23 maassa Länsi-, Etelä- ja Itä-Euroopassa, Pohjoismaissa, Irlannissa ja Yhdistyneessä kuningaskunnassa helmikuussa 2024. Siihen vastasi yhteensä noin 4600 henkilöä. Tässä tiedotteessa esitetyt tulokset ovat Euroopan kokonaistuloksia. Maakohtaisesti vastaajia oli 200. Vastaajien rekrytointi tehtiin paneelin kautta, johon kuului 18–65-vuotiaita miehiä ja naisia, jotka ovat vastuussa pyykinpesuaineiden ostamisesta ja käyttävät pesukonetta kotitaloudessaan pyykinpesuun. Yksityiskohtainen yhteenveto tuloksista on ladattavissa osoitteesta: https://aise.eu/priorities/science-research/consumer-research/.
A.I.S.E.
A.I.S.E. on pesu- ja puhdistusaineteollisuuden eurooppalainen kattojärjestö toimien alan äänenä vuodesta 1952. A.I.S.E.:lla on jäseninä 30 kansallista järjestöä eri puolilta Eurooppaa, 19 suoraa yritysjäsentä ja 23 arvoketjukumppania. Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry on A.I.S.E.:n aktiivinen suomalainen jäsenyhdistys. Laajan verkostonsa kautta A.I.S.E. edustaa yli 900 yritystä, jotka toimittavat alan tuotteita niin kotitalouksille kuin ammattilaisille. A.I.S.E.:lla on pitkä historia alan vapaaehtoishankkeista, joissa keskitytään tuotteiden kestävään suunnitteluun, valmistukseen ja kulutukseen, tuoteturvallisuuteen sekä tuotteiden turvalliseen käyttöön niin kuluttajien kuin ammattikäyttäjien keskuudessa.
Lisätietoja eurooppalaisista tutkimustuloksista antaa Aisling O’Kane aisling.okane@aise.eu.
Suomen osalta yhteydessä voi olla eeva-mari.karine@kosmetiikkajahygienia.fi.
