Vuosi 2020 oli poikkeuksellinen kosmetiikka- ja hygieniateollisuudelle. Haastavasta tilanteesta huolimatta ala pystyi sopeuttamaan ketterästi toimintojaan ja tuotetarjontaansa vastaamaan muuttuneita tarpeita. Erilaisten desinfiointiaineiden myynti siivitti kodin ja ammattipesuaineiden kokonaismyynnin voimakkaaseen kasvuun. Myös kosmetiikan henkilökohtaisten hygieniavalmisteiden kysyntä voimistui, vaikka kokonaisuudessaan kosmetiikkamarkkinat jäivät 3 % miinukselle. Vuoden 2021 ensimmäisen puolen vuoden markkinalukujen mukaan molemmat markkinat ovat palaamassa pandemiaa edeltävälle tasolle[1].
Kosmetiikkamyynti piristyi hieman ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2021. Ihon- ja hiustenhoito suurimpina kosmetiikan tuoteryhminä kasvattivat myyntiä molemmat 6 %. Ihonhoitotuotteiden kysyntä oli vahvaa kaikissa jakelukanavissa. Hiustenhoidossa kampaamotuotteiden myynti vei kategorian kasvuun. Selektiivisen kosmetiikan myynti oli plussalla kautta linjan eri tuoteryhmissä, koska esimerkiksi matkailun myötä vähentyneet tax free -ostokset siirtyivät kotimaahan. Värikosmetiikassa silmämeikkien kysynnässä on havaittavissa piristystä. Henkilökohtaisten hygieniatuotteiden, kuten saippuoiden myynti laski odotettavasti, koska edellisvuonna kysyntä oli tavallista voimakkaampaa.
Ammattipuhtaus- ja hygieniatuotteiden myynti laski pandemiaa edeltävälle tasolle. Alan tuotteiden kysynnän odotetaan piristyvän, kun kaikki koronarajoitteet puretaan. Rajoitusten purku vaikuttaa muun muassa ammattikonetiskiaineiden ja pesulakemikaalien tarpeen kasvuun. Lisäksi tiettyjen tuotteiden kysynnän, esimerkiksi käsihuuhteiden, odotetaan jäävän koronaa edeltävää tasoa korkeammalle, koska käsihygieniaan panostetaan kaikkialla aiempaa enemmän.
Tunnelma markkinoilla odottava
Globaalien markkinoiden epävarmuus heijastuu myös Suomen markkinoille. Tulevaisuuden odotukset ovat epävarmat, vaikka kosmetiikkamarkkinat ovat piristyneet ja pesu- ja puhdistusaineita tarvitaan riittävän hygieniatason saavuttamiseksi. Koronan vaikutus näkyy arjessa vielä pitkään ja kosmetiikka- ja hygieniateollisuuden markkinoiden kehitys on pitkälle kiinni rajoitusten purusta ja kuluttajakäyttäytymisen mahdollisista pitkäaikaisistakin muutoksista.
Etätöiden lisääntymisellä ja matkustuksen vähentymisellä on suora vaikutus kosmetiikan kulutukseen. Lisäksi erilaiset tapahtumia koskevat rajoitukset vaikuttavat välillisesti myös kosmetiikka-alaan: kuluttajat eivät saa tavalliseen tapaan impulsseja trendeistä ja kuluttamisen tulevaisuus on vaikeasti ennustettavaa. Toisaalta on nähtävissä, että kosmetiikan myynti on piristynyt niillä Euroopan markkinoilla, joissa rajoituksia ei enää ole. Tunnelma Suomen kosmetiikkamarkkinoilla on odottava.
Ammattipuhtausvalmisteita tarvitaan takaamaan riittävä hygieniataso yhteiskunnassa. Hygienian merkitys on kasvanut koronan myötä ja esimerkiksi käsihygieniaan panostetaan enemmän kuin ennen pandemiaa. Joidenkin tuoteryhmien myynti on nykyisten ravintola-, matkustus- ja tapahtumarajoitusten vuoksi vielä laskussa, mutta näiden odotetaan piristyvän, kun rajoitukset puretaan.
Koronan aikana ala pystyi reagoimaan suuriin kategoriavaihteluihin joustavasti. Kategorioiden kysynnän heilahtelut ovat olleet historiallisen suuria, ja siltikin ala on onnistunut tarjoamaan tuotteita ja palveluita tilanteen mukaisesti. Tästä johtuen ala uskoo positiivisiin kokonaisnäkymiin jatkossakin.
Lisätietoja
Eeva-Mari Karine
eeva-mari.karine (at) kosmetiikkajahygienia.fi
[1] Arvio perustuu Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n jäseniltä kerättyyn markkinatietoon.