Sekä ammattipuhtaus- ja hygieniavalmisteiden että kosmetiikan myynti kasvoi ensimmäisellä vuosipuoliskolla 2023. Molemmat tuoteryhmät ovat välttämättömiä nyky-yhteiskunnassa, minkä vuoksi niiden kysyntä pysyy suhteellisen vakaana myös haastavissa taloustilanteissa.
Taloustilanne ei ohjaa ammattipuhtaustuotteiden kysyntää
Vuonna 2022 Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n ammattipuhtaus- ja -hygienia-alan yritysten myynti Suomessa oli noin 75 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla euromääräiset markkinat kasvoivat edelliseen vastaavaan kauteen nähden 14 %. Vaikka kasvua selittää pitkälti koronapandemian ja Ukrainan sodan vaikutuksesta nousseet raaka-aineiden ja pakkausmateriaalien hinnat, kokonaisvolyymin positiivinen kehitys (+1,6 %) kertoo kysynnän kasvusta.
Esimerkiksi pesulakemikaalien myynti nousi, koska ala toipuu yhä koronapandemian aiheuttamasta kysynnän hiipumisesta. Toisaalta puhdistusaineiden volyymi on puolestaan laskussa, koska siivottavat tilat ovat vähentyneet koronapandemian jälkeen ja etätöiden lisääntymisen myötä. Myös henkilökohtaiseen hygieniaan tarkoitettujen desinfiointiaineiden (käsihuuhteet) myynti laski edelleen, koska markkinat hakevat vielä tasoaan.
Sektorin tuotteiden avulla varmistetaan erilaisten tilojen kuten koulujen, sairaaloiden ja elintarviketuotantolaitosten riittävä puhtaus ja hygienia. Alan tuotteita tarvitaan aina ja niiden yhteiskunnallinen merkitys on kiistaton, mikä korostui koronapandemian aikana, koska hyvillä hygieniakäytännöillä pelastettiin jopa henkiä.
Kosmetiikka osa hyvinvointia – käytöstä ei tingitä
Suomen kosmetiikkamarkkinat olivat kuluttajahinnoissa vuonna 2022 vähän yli miljardi euroa. Vuoden 2023 ensimmäisellä puoliskolla myynti nousi yli 10 %:a vastaavaan vertailuajankohtaan nähden. Myös tämän sektorin kasvua selittää osaltaan hintojen nousu. Eniten myyntiä kasvatti apteekkikosmetiikka, kun taas tuoteryhmätasolla tuoksujen ja ihonhoitotuotteiden kysyntä kasvoi eniten.
Kosmetiikka on perinteisesti ollut tuoteryhmä, josta ei tingitä edes haastavassa taloustilanteessa, koska kauneudenhoito ja hyvä henkilökohtainen hygienia yhdistetään vahvasti hyvinvointiin. Taloustilanne voi vaikuttaa kuitenkin kuluttajavalintoihin tuoteryhmien sisällä: kuluttaja voi vaihdella käyttämiään tuotteita ja valita jossakin kategoriassa edullisemman vaihtoehdon kokonaisuuden tasapainottamiseksi. Kaikkien hintakategorioiden tuotteille löytyy kuitenkin omat vakiintuneet käyttäjänsä, mistä kertoo mm. luksuskosmetiikan tasainen suosio.
Maailmanlaajuisesti myös kauneusala on murroksessa, vaikka kosmetiikalla on kysyntää myös taloudellisesti haastavina aikoina. Kuluttajavalintoja ohjaavat yhä enemmän mm. ympäristönäkökohdat, mikä näkyy erityyppisten tuotteiden suosimisessa. Esimerkiksi monikäyttötuotteet ja vegaaniset tuotteet kasvattavat suosiotaan. Tuotteiden hyvä saatavuus eri jakelukanavista vahvistaa myös markkinoita, koska kuluttajan on helppo löytää omiin tarpeisiinsa sopivat valmisteet. Markkinoiden odotetaan pysyvän vakaina myös lähitulevaisuudessa.
Kuva 1: Kosmetiikan myynti on koronapandemian jälkeen ollut tasaisessa kasvussa, tosin kasvu näyttää todellista suuremmalta hinnankorotusten vuoksi. Kuvassa on esitetty Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry:n jäsenyritysten kunkin vuoden ensimmäisen vuosipuoliskon kosmetiikkamyynti jälleenmyyjille (t€).
Lisätietoja:
Eeva-Mari Karine
eeva-mari.karine (at) kosmetiikkajahygienia.fi