Suomalaisten hygieniatottumukset
Selvitimme suomalaisten hygieniatottumuksia loppuvuodesta 2020. Selvityksen mukaan tavalliset ihmiset kiinnittävät erityisesti käsihygieniaan enemmän huomiota kuin ennen koronapandemiaa: 58 prosenttia on lisännyt käsienpesua. Lisäksi esimerkiksi 57 prosenttia pesee kädet aina kotiin tullessa ja 84 prosenttia aina vessassa käynnin jälkeen.
Myös eurooppalainen pesuainejärjestö A.I.S.E. selvitti kesäkuussa 2020 vastaavia asioita. Tällöin suomalaisista esimerkiksi vain 60 prosenttia ilmoitti pesevänsä kädet aina vessassa käynnin jälkeen. Käsiä pesevien määrän kasvu voi olla seurausta muun muassa aiheen aktiivisesta viestinnästä, koska Kosmetiikka- ja hygieniateollisuuden kyselyssä 59 prosenttia suomalaisista ilmoitti kyselyssä noudattavansa käsihygieniaan liittyviä ohjeistuksia.
Myös käsidesien käyttö on kasvanut koronan myötä. 68 prosenttia on lisännyt sen käyttöä julkisilla paikoilla liikkuessa. 17 prosenttia ilmoittaa lisänneensä käsidesien käyttöä myös kotona.
Puhtaalla kodilla ja kodin hyvillä hygieniakäytännöillä on suuri vaikutus terveyteen ja hyvinvointiin ja kuluttajat tunnustavat alan tuotteiden merkityksen terveyteen ja hyvinvointiin. Suomalaisille puhdas koti merkitsee ensisijaisesti viihtyvyyttä. Korona on lisännyt 19 prosentilla kotitöihin käytettyä aikaa. Ne, jotka ovat lisänneet kotitöiden määrää, käyttävät aiempaa enemmän aikaa pintojen sekä kylpy- ja wc-tilojen puhdistamiseen. 17 prosenttia ilmoittaa koronan vuoksi lisänneensä pintadesinfiointiaineiden käyttöä kotona. A.I.S.E.:n selvityksen mukaan Suomessa käytetään kuitenkin muuta Eurooppaa vähemmän desinfiointiaineita esimerkiksi lattioiden puhdistamiseen – Euroopassa 64 prosenttia sanoo käyttävänsä desinfiointiaineita aina kylpyhuoneen lattioiden pesuun, kun taas Suomessa vastaava luku on 14 prosenttia.
Lähteet
A.I.S.E.: Yleiseurooppalainen tutkimus toteutettiin helmikuussa 2020, josta osa uusittiin kesäkuussa 2020 tavoitteena arvioida koronaepidemian mahdollisia vaikutuksia puhtaus- ja hygieniakäytäntöihin. Siihen osallistui 4500 kuluttajaa 23 Euroopan maasta.
Kosmetiikka- ja hygieniateollisuus ry selvitti Hygienia -kyselyllä koronan vaikutusta suomalaisten hygieniakäytäntöihin. Tutkimus toteutettiin Bilendin toimesta viikolla 47 vuonna 2020 ja siihen vastasi 1000 suomalaista. Otos edustaa 18-75-vuotiasta väestöä sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.